Samenwerken is Groeien Samen aan de slag Nationale Tuinbouwagenda

Nederland tweede exporteur in Agri en Food. 
Een vloek of een zegen?

Onlangs presenteerde minister Schouten van LNV de prestaties van het Nederlandse land- en tuinbouwcluster. Wederom horen wij weer bij koplopers in de wereld. Onze producten en diensten worden enorm gewaardeerd, van winkelschap tot restaurant.  We zijn met import, productie en slimme bewerking van grote internationale betekenis. Circa 80 % van onze groenten, fruit, bloemen en planten vinden via onze handelspartners een eindbestemming in Europa, met Duitsland als grootste afnemer. Je zou kunnen stellen dat we, vanuit de mondiaal perspectief bekeken, vooral onze interne Europese thuismarkt voorzien, immers binnen een straal van 600 km van onze landsgrens vinden we onze consumenten.  Volgens de Nederlandse statistiek is dat export, Europees gezien is het local for local.

Vorige week was ik op de Grune Woche in Berlijn en mocht ik ervaren dat we als Nederland heel goed begrijpen hoe we moderne consument moeten benaderen. Met top kwaliteit producten, smaak en een goed verhaal. Op deze consumentenbeurs maakte de Nederlandse inzending duidelijk dat voeding, gezondheid, cultuur, duurzaamheid en beleving “ in elkaar verlengde liggen.  Allereerst een pluim voor het Holland Paviljoen waar partijen als GroentenFruithuis, Bayer, Koppert Cress en Tasty Tom de Nederlandse voedingstuinbouw op een prachtige manier vertegenwoordigden. Het blijft nodig om ons tuinbouwverhaal te vertellen en bij zo’n toonaangevende beurs aanwezig te zijn. Dit gaf ons ook de gelegenheid om bestuurlijk met de andere EU landen van gedachte te wisselen over de inzet van de tuinbouw als mede-oplosser van maatschappelijke vraagstukken. Wij zijn van mening dat de tuinbouw oplossingen kan bieden voor maatschappelijke problemen zoals obesitas, luchtverontreiniging en bepaalde klimaatproblemen. We zien kansen om binnen de GreenDeal plannen van Klimaat Eurocommissaris Frans Timmermans,  oplossingen vanuit de tuinbouw in te brengen. Zo zal de Nederlandse tuinbouw niet alleen de marktkansen benutten maar ook haar verantwoordelijkheid nemen om van betekenis te zijn bij maatschappelijke issues.

Rutger Lommerse, Programmamanager Greenports Nederland