Samenwerken is Groeien Samen aan de slag

Samen aan de slag
Even voorstellen: Stefanie Miltenburg

In deze rubriek willen we de "tuinbouw" persoonlijk aan u voorstellen met een prominent gezicht die zich vol overgave inzet om de Nederlandse tuinbouw iedere dag beter op de kaart te krijgen.

Het woord is aan Stefanie Miltenburg.

Wie is Stefanie Miltenburg?
Sinds juni dit jaar ben ik hoofd Public Affairs bij Royal FloraHolland. Ik woon in Mijdrecht met Alexander en ex-zwerfhond Lenny. Moeder van 3 kinderen waarvan de jongste nog studeert en de andere twee al serieus aan het werk zijn.

Hoe ben je in de tuinbouw terecht gekomen?
Ik ben geboren en opgegroeid in Aalsmeer. Mijn ouders hadden niets met de tuinbouw te maken, maar in mijn schooltijd heb ik allerlei baantjes gehad bij kwekers en op de veiling. Ik had ‘groene vingers’ en ben na de middelbare school gaan studeren in Wageningen. Geen tuinbouwplantenteelt, maar levensmiddelentechnologie. Na een eerste baan bij de overheid heb ik bij diverse grote bedrijven gewerkt. De laatste was Jacobs Douwe Egberts waar ik verantwoordelijk was voor duurzaamheid. Een mooie tijd, waarin ik alle ontwikkelingen op dat gebied - van projecten met koffieboeren wereldwijd tot certificering van onze ketens en vergaande sectorsamenwerking - echt heb kunnen doorleven. In 2016 ben ik overgestapt naar de sierteeltsector en heb ik gewerkt aan het vorm en inhoud geven aan duurzaamheid bij Royal FloraHolland. Heel toevallig weer terug in de omgeving van mijn jeugd. In juni dit jaar heb ik de overstap gemaakt naar Public Affairs, waar in de belangenbehartiging naast duurzaamheid nog veel meer thema’s spelen.

Waarin ben je actief binnen Greenports Nederland?
Ik maakte voor het eerst kennis met de Tafel Gezonde Planten vanuit mijn duurzaamheidsrol. Daar is het doel gezonde weerbare planten in een duurzaam teeltsysteem. Vanuit mijn nieuwe rol ben ik aangesloten bij het Dagelijks Bestuur en de Green Board. Het is voor mij een belangrijk maar nog relatief nieuw netwerk, maar ik denk dat ik er mijn weg wel zal vinden.

 

Met welke thema's van het Tuinbouwakkoord heb je zelf tijdens je werk veel te maken?
Royal FloraHolland is een globale marktplaats en een coöperatie met 3000 leden. Alle thema’s raken ons, als bedrijf, als marktplaats of ze raken onze kwekers en kopers.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de Nederlandse tuinbouw de komende jaren?
Die zijn er genoeg. Vanuit Europa en de Green Deal komt er heel wat onze kant op en daar gaan we als tuinbouw mee aan de slag. In Nederland willen we onze positie zeker stellen in de strijd om grond en arbeidskrachten. Een grote uitdaging is omgaan met de groeiende vraag naar transparantie. De markt en de maatschappij willen op een betrouwbare manier zien dat we in de productie zorgvuldig omgaan met de mensen en het milieu. Om op de juiste manier data vast te leggen en op maat informatie te delen, zal veel inzet en investeringen vragen van onze kwekers. Wij moeten er met elkaar voor zorgen dat het praktisch en hanteerbaar blijft.