In deze rubriek willen we de tuinbouw persoonlijk aan u voorstellen.
Het woord is aan Peter Maes, Directeur Corporate Marketing bij Koppert Biological Systems
Hoe ben je in de tuinbouw terecht gekomen?
Het innovatieve karakter van de land- en tuinbouw heeft mij altijd aangesproken. Tijdens mijn studie voor landbouwkundig ingenieur met de studie richting menselijke ecologie kreeg ik steeds meer interesse in verduurzaming en de mogelijkheden die er waren om dit in de land- en tuinbouw toe te passen. Daardoor ben ik gelijk aan de slag gegaan in de biologische gewasbescherming waarbij het elke dag een uitdaging blijft om met minder belasting voor het milieu een beter gewas te telen.
Je bent bestuurlijk trekker van het thema’s Gezonde Planten. Wat zijn de belangrijkste issues bij dit thema?
Bij dit thema komen veel disciplines samen en het is ook een heel sensitief onderwerp. Zo hebben we met de werkgroep in 2020 de bouwstenen geformuleerd voor een transitie naar een duurzamere productie. Hierbij moeten we in brede oplossingen blijven denken op de lange termijn en niet te veel in deeloplossingen. Belangrijk hierbij is om in gesprek te blijven met het ministerie van LNV zodat zij weten wat de dillema’s zijn maar wat ook de voortgang is. Een ander belangrijk punt is een gelijk speelveld creëren voor de tuinbouw Europa breed op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen en de mogelijkheden van de tuinbouw binnen de Europese Green Deal. Dit vergt een lange adem en veel lobbywerk in Europa.